۰۴ تیر ۱۴۰۵

جونور کامل کیه؟

اون روز تو شرکت از ف داشتم می‌پرسیدم بهم زودی بگو انیماتوره چند دقیقه از سکانسو انیمیت کرده گفت صبر کن ماشین حساب باید بزنم گفتم وا مگه سه معادله سه مجهوله بگو دیگه. گفت آخه نمی‌تونم یه دیقه و بیست ثانیه رو منهای پنجاه ثانیه کنم. مفصل که مسخره‌ش کردم گفت چرا آخه مغزمو باید با چیزی که ماشین در کسری از ثانیه انجام میده پر کنم راحت‌ترین کارو پیدا می‌کنم. یا من مثلا می‌رم تو اسنپ لوکیشن رو چشمی پیدا می‌کنم اون می‌ره مختصات جغرافیایی رو پیدا می‌کنه می‌زنه که صاف ببردت. می‌گم خب این خنگی نسل شماهاست دیگه چارتا عدد چیه نمی‌تونی حفظ کنی تو رمز پویای بانکم که شیش رقمه رو حفظ نمی‌کنی کپی می‌کنی می‌گه اتفاقا این یه نوع هوشه که بفهمی راحت‌ترین کار چیه کی گفته حفظ کردن چیزا یعنی باهوشی؟ خودمو کج کردم گفتم باشه بابا تو راست می‌گی. 

چند روز پیشا یه مصاحبه از آقای هوانگ مدیرعامل انویدیا دیدم مجریه ازش پرسید استاد به نظر شما آدم باهوش کیه؟ گفت ببین الان انتظار داری بگم برنامه‌نویس خفنه؟ یا اون آدم فنی ریاضی‌دونه؟ نه. کارایی که اینا می‌کنن رو الان ما با هوش مصنوعی عین‌شو که هیچی بهترشو می‌کنیم این هوشو بذار لب کوزه آب‌شو بخور. مجری گفت واا خب پس کی‌ باهوشه؟ گفت باهوش اونه که توی اون نقطه تلاقی بین تیزفهمی فنی و همدلی انسانی ایستاده باشه و توانایی برداشت ناگفته‌ها رو داشته باشه. اون چیزهایی که دور از چشمند. اون نادانسته‌ها. آدم‌هایی که می‌تونن پشت پیچ‌ها رو ببینن. یعنی قبل از اینکه مشکلا خودشون رو نشون بدن پیش‌پیش جلوشون رو می‌گیرن. فقط چون حس‌شون می‌کنن و اون حس ترکیبی از تحلیل داده، اصول پایه، تجربه زندگی، خرد و درک دیگران اومده. این قراره تعریف آینده باهوش بودن باشه. مدت‌ها بود چیزی انقدر دقیق و درست نخونده بودم. تیزفهمی فنی، همدلی انسانی، برداشت ناگفته‌ها. فوق‌العاده‌س. تو زندگی، تو کار، تو روابط. آفرین این هوشه. 

به ف پیام دادم اکی می‌تونی منها و ضرب رو از ذهنت پاک کنی. این سری واقعا باشه بابا تو راست می‌گی. 

هیچ نظری موجود نیست: